تعليم مفهوم

الفرق بين نطق p و b في اللغة الإنجليزية

مفهوم – نستعرض خلال هذه المقالة الفرق بين نطق حرفي p و b في اللغة الإنجليزية، حيث أن هذين الحرفين متشابهان ويصعب على الكثيرين التفريق في النطق بين كلاهما.

سنستعرض أكثر من شرح وفيديو لتوضيح الفرق بين نطق p و b بأكثر من طريقة، في البداية يمكن تذكر الفرق بسهولة من خلال هذا المثال B For book ← P for pen والفرق بينهم بيكون فى الـSound اللى بيتنطق بيه، وللتوضيح يمكن أن نطبق ذلك في اللغة العربية على سبيل المثال: جرب كدا تقول كلمة ( بنت ) … وكلمة ( ابتسم )، هتلاقي ان نطق حرف الـ ( ب ) فى كل كلمة فيهم مختلف عن التاني، حرف بتنطقه بسهولة وخفيف على لسانك أو تقيل حبتين.

فى الـ English سنجد ايضًا هناك اختلاف بين الـ B و الـ P، مثلا عند نطق حرف الـ B .. هتحس انه خفيف على لسانك ومش محتاج تبذل مجهود عشان تنطقه .. وهتلاحظ كمان ان مافيش هواء بيخرج من فمك، على العكس حرف الـ P >> تضغط أو تتك عليه شوية فى النطق وبيبقى تقيل على لسانك .. وهتلاحظ ان فى نطقه بيكون فيه هواا خارج من فمك.

The letters P and B are similar.

Instruction: Have your lips pressed together and then slighly push air out of your mouth forcing your lips apart.

These two letters do not require any nasal sound.

Here are some words and sentences to help you hear what they should sound like.

الفرق بين نطق p و b

كيف نفرق في النطق بين حرف الـ B و حرف الـ P في اللغه الانجليزيه , يعتبر من اكبر المشاكل التي تقابل العرب عامة هما هذين الحرفين والسبب انه ليس عندنا في اللغه العربيه حرف P , هو فقط حرف الـ B الذي يقابله حرف الـ ( ب ) .
ولهذا يغفل الكثيرين حرف الـ P تماما, وبالتأكيد كنت من هؤلاء اللذين يهملون حرف الـ P الي ان نبهني لهذا بعض المتابعين الكرام ومن هنا اخذت اتدرب لكي اتقن وافرق بين الحرفين.

وسبب اهمية النطق الصحيح لحرف الـ P انه هناك بعض الكلمات المتشابه في كل شئ ما عدا حرفي الـ P والـ B
وعدم التفريق في النطق بين الحرفين يعطي معاني مختلف تماماً علي سبيل المثال
Bear و Pear
فـ Bear تعني “دب” , و Pear تعني “كمثري”

واذا كنت تريد ان تقول مثلاٌ انا احب اكل الكمثري I love to eat pear ولم توضح حرف الـ P فسيترجمها المستمع I love to eat bear
و سيفهم انك تحب اكل الدببه 🙂 ، وقس علي ذلك الكثير من الأمثلة.